KOULUN USKONNOLLISET TILAISUUDET

Positiivisen uskonnonvapauden nojalla koulu voi järjestää uskonnollisia tilaisuuksia. Yleensä se tapahtuu yhteistyössä seurakunnan kanssa.

Koulun uskonnolliset tilaisuudet ovat esimerkiksi koulujumalanpalveluksia ja uskonnollisia päivänavauksia. Nämä tilaisuudet ovat uskonnon harjoittamista, joten koulu järjestää mahdollisuuksien mukaan myös mielekkään uskonnottoman vaihtoehdon. Oppilas osallistuu näihin tilaisuuksiin huoltajan ilmoituksen perusteella. Toisella asteella opiskelija ilmoittaa itse. Osallistuminen ei riipu kirkon tai uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä.

Koulun tulee tiedottaa tilaisuuksista ajoissa koteihin ja opetuksen järjestäjä päättää ilmoittamisen tavasta ja muodosta. Ilmoitus voi olla esimerkiksi kouluaste-, lukuvuosi- tai tilaisuuskohtainen.

Lue tarkemmat Opetushallituksen ohjeet aiheesta:

Esi- ja perusopetuksessa

Lukiokoulutuksessa