Kumppanuuden korit tarjoavat selkeän rakenteen kunnan sivistystoimen ja seurakunnan väliseen yhteistyöhön. Korit perustuvat voimassa oleviin Opetushallituksen ohjeisiin.
Avaa ohjeet tästä.

Kumppanuuden korit tarjoavat selkeän rakenteen kunnan sivistystoimen ja seurakunnan väliseen yhteistyöhön. Ne perustuvat Opetushallituksen päivitettyihin ohjeisiin. Kullakin korilla on omat pelisääntönsä, minkä vuoksi ne on pidettävä erillään toisistaan. Jokaiseen koriin sisältyy uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön.”

YLEISSIVISTÄVÄ OPETUS
PERINTEISET JUHLAT
USKONNOLLISET TILAISUUDET
KASVUN JA HYVINVOINNIN TUKI

Kori 1
YLEISSIVISTÄVÄ OPETUS

Koulun yleissivistävää opetusta ohjaavat koululait ja opetussuunnitelman perusteet, joiden yleisessä osassa seurakunta mainitaan koulun yhteistyökumppanina. Oppiaineessa uskonto seurakunnassa toimivat ovat asiantuntijoita. Seurakunta voi tarjota oppimisympäristöjä ja omaa asiantuntemustaan eri oppiaineissa ja opetuksen kohdissa, myös oppiainerajat ylittävästi.
Esi- ja perusopetus on oppilaita uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta. Yhteistyötä määrittävät koulun pedagogiset tavoitteet, joten on tärkeää suunnitella oppituntitunti- ja asiantuntijavierailut yhdessä etukäteen.
Uskonnonopetus on luonteeltaan yleissivistävää, uskonnon harjoittaminen tai julistaminen ei kuulu oppitunneille. Sen sijaan tutustuminen seurakunnan toimintaan, kirkkorakennukseen ja hautausmaahan, virsiin ja rukouksiin sisältyy eri vuosiluokkien opetussuunnitelmaan.
Yhteistyö on voimaa
LATAA KUMPPANUUSESITE