Virsi on koulussa monessa eri roolissa - SIVUA PÄIVITETÄÄN!

 Uskonnon tai musiikin tunnilla virsi on oppiainesta. Joulu- tai kevätjuhlassa se edustaa suomalaista kulttuuriperintöä. Koulujumalanpalveluksessa virsi on  uskonnon harjoittamista. Konteksti siis ratkaisee.

Virsiä voi hyödyntää opetuksessa monin tavoin. Oppilaat voivat valita mieleisensä virren, esimerkiksi teeman tai vuodenajan mukaan.

Virttä voidaan tutkia sävelen, sanoituksen, tekijöiden ja taustakertomuksen perusteella.

  • Millaisen kuvan virsi antaa esimerkiksi Jumalasta, kirkosta tai suomalaisuudesta?
  • Mitä voidaan saada selville virren tekijöistä?
  • Liittyykö virsi esimerkiksi johonkin raamatunkohtaan tai kirkkovuoden aikaan?

Oman paikallisseurakunnan kanttorin voi pyytää vierailemaan luokassa ja kertomaan tarkemmin virsistä. Vaihtoehtoisesti luokka voi tehdä retken kirkkoon tutustumaan virsiin, urkuihin ja kanttorin työhön.

Oppitunnilla tarkasteltu virsi voidaan myös valmistella laulettavaksi mahdollisessa yhteisessä koulujumalanpalveluksessa.

Virsivirikepaketilla virret tutuiksi

Virsivirikepaketti sisältää runsaasti tietoa virren käyttötavoista ja -tarkoituksesta.

Paketti esittelee erilaisia virsiä ja tarjoaa niistä taustatietoa sekä opettajille että oppilaille.

Paketissa on myös tehtäviä, harjoituksia ja peli virsiin liittyen.

Avaa virsivirikepaketti klikkaamalla kuvaa.

Virsisuosituslista

Virsivirikepaketin kanssa käytettäväksi sopii peruskoulun virsisuosituslista.

Listaan on koottu virsiä, jotka soveltuvat tutustuttaviksi ja käytettäväksi eri luokka-asteilla.

Peruskoulun virsisuosituslista

Virsien historiaa

Leipää pelloilta maan – Virsiä Suomen historiassa -teos esittelee 15 virren avulla, millainen merkitys ja rooli virsillä on ollut suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa.

Avaa teos "Leipää pelloilta maan" klikkaamalla kuvaa.

Palvelun tarjoaa Kirkkohallitus.

Ota yhteyttä
Eteläranta 8, PL 210, 00131 Helsinki
Vaihde (09) 1802 1 | Kartta
kouluyhteistyön asiantuntija Tuula Vinko **@**| Seurakunnat