Kristillisiä symboleja – P-T

Legendan mukaan pelikaani huolehtii jälkeläisistään kaikkein uhrautuvaisimmin. Keskiaikaisen uskomuksen mukaan linnun on jopa uskottu ruokkivan sydänverellään poikasiaan. Siksi se symboloi Kristusta, joka huolehtii seuraajistaan omalla ruumiillaan. Psalmeissa pelikaani on nähty ennuskuvana Kristuksesta.

Risti on kristillisen uskon tärkein tunnus. Se viittaa ihmiskunnan syntien sovitukseen ristinkuolemassa. Kristus kuvataan usein naulittuna latinalaiseen, t-kirjaimen muotoiseen ristiin. Sen pystypuuhussa on ristiinnaulitun nimi ja tuomion syy. Ristissä lukee usein INRI joka on lyhenne sanoista IESUS NAZARENUS REX IUDAEORUM. Se on latinaa ja tarkoitaa Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas.

Ensimmäiset kirkot olivat suorakaiteen muotoisia pitkäkirkkoja. Ne rakennettiin itä-lansi -suuntaisesti. Lisäksi on olemassa ns. keskeiskirkkoja, joista meille tunnetuin on ristikirkko. Sen muoto symboloi kristinuskon perussanomaa.

Tiimalasi on elämän katoavaisuuden vertauskuva. Saarnatuoliin se tuli 1400-luvulla, kun saarnan pituudeksi määrättiin korkeintaan yksi tunti